Lemboczki Zsombor honlapja

Írások

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ISTEN-E JÉZUS?

 

 

 

 

 

A MOSZKVAI ÁLLAMI EGYETEM

TANÁRAI ÉS HALLGATÓI SZÁMÁRA TARTOTT

ELŐADÁS ÁTDOLGOZOTT ANYAGA

 

 

 

 

 

 

 

-        John Maisel        -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ELŐSZÓ

 


            Ezt az előadást a Moszkvai Állami Egyetem tanári kara és hallgatói számára tartottam a Szovjetunióban 1990-ben. Hallgatóságom nagyrészt ateista, templomba nem járó tanárokból és hallgatókból állt, akiknek nem volt ismeretük a keresztény hitről, sem bibliai tájékozottságuk. Az volt a célom, hogy világossá tegyem Jézus Krisztus személye; állításai és céljai egyedülálló voltát, és érthetően elmagya­rázzam, hogyan létesíthet valaki kapcsolatot az igaz, élő Istennel Jézus Krisztuson keresztül. Az előadás eredménye­ként a hallgatóság nagy része jelezte, hagy szeretne velem imádkozni, és átadta az életét Jézusnak. Mint azt az egyik egyetemi tanár mondta: „Ez az első alkalom, hogy a keresztény hit egyedülállóságának ésszerű magyarázatát hallottam."

            Egy másik, fizika szakos tanár ezt mondta nekem: „Az egyetlen alkalom, amikor valaha is Istenre gondoltam akkor volt, amikor az ateista szemléletű tanári vizsgáimat tettem. Valamilyen ismeretlen okból eljöttem az ön előadására, és most már tudom, hogy csakis Isten töltheti be életem ürességét." Remélem, hogy ha bőséges életet és megbocsátást keres, meg fogja találni e kis könyv olvasása közben, még akkor is, ha nem ateista, és jár templomba.

            Szeretném hálámat kifejezni Jane Prattnek, azért a jó néhány óráért, melyet számítógépe előtt töltött begépelve és újragépelve ezt a magnófelvételről lejegyzett előadást; Jan Rodgernek, Carolyn Prince-nek, Ed és Catherine Heading­tonnak szerkesztésbeli szaktudásukért, mellyel segítettek egy szóban elhangzott előadást könyv alakban olvashatóvá tenni.

Isten áldásával

John M. Maisel


BEVEZETÉS



AZ EMBER MEGSZÜLETIK, AZUTÁN. . .



Ennyi csak az élet?

 

            Az élet biztosan több ennél, de merre vezet az utunk innen? Mi a célunk? Mi a sorsunk?

Hogyan lehet teljes, hogyan válhat tartalmassá megüresedett életem?

            A következő előadás választ fog adni mindezekre a kérdésekre, és segít majd tisztábban megérteni, hogyan található meg az élet igazi értelme egyedül Jézus Krisztusban.



ISTEN-E JÉZUS?


KICSODA JÉZUS KRISZTUS? - ez napjaink nagy kérdése. Ezért döntöttem úgy, hogy a ma esti előadást két kérdésre bontom:


1. ISTEN-E JÉZUS?

2. HOGYAN ISMERHETEM MEG ŐT SZEMÉLYESEN?

 

            Azért választottam ezeket a kérdéseket, mert nincs időnk a legelején kezdeni, olyan kérdésekkel, mint: „Van Isten?" vagy „Hogyan tudhatom meg, hogy Is­ten valóban létezik?" Még ha lenne is elég időnk, ha adnék is ésszerű magyarázatot egy személyes, végte­len Isten létezésére; végül fel kellene tennünk a kér­dést: „Kicsoda Jézus Krisztus?"

            Ha a világ minden tájáról egybegyűjtenénk külön­böző hitű és neveltetésű vallási szaktekintélyeket, és megkérdeznénk tőlük, „Kicsoda Isten?", sok különbö­ző választ kapnánk. Egyesek azt mondanák, hogy Is­ten személyes. Mások azt mondanák, hogy Isten sze­mélytelen.     Ha azonban hisszük, hogy az igazság nem viszonylagos, arra a következtetésre kell jutnunk, hogy Isten nem lehet egyszerre személyes és személy­telen. Ha megvizsgáljuk az Istenről feltett kérdéseket - „Kicsoda Ő?" és „Hogyan ismerhetem meg Őt?" -, szembesülünk egy véges elme behatároltságával, amint megpróbál megérteni egy végtelen lényt, sze­mélyt, vagy Istent. Mivel elménk behatárolt és véges, az emberiség sok különböző véleményt alakított ki.


            Még az az ember is, aki azt mondja, hogy nincs Isten, ellentmond égy fontos filozófiai alapelvnek. Ő mint véges értelemmel bíró személy tesz abszolút ki­jelentést a végtelen természetéről. Ez olyan, mintha azt kérdeznénk, hogy mennyi az emberiség" teljes tu­dása. Albert Einstein, a Nobel-díjas fizikus azt mond­ta, hogy az emberiség a teljes tudásnak kevesebb, mint egy százalékát képes felfogni. Ha a teljes tudás­nak csupán egy százalékával rendelkezünk, nem lenne lehetséges Isten számára, hogy a maradék kilencven­kilenc százalékban létezzen?



            Láthatják, hogy lehetetlen egy véges elmével ren­delkező személynek azt az abszolút kijelentést tennie, hogy nincs Isten, mert ahhoz, hogy ezt megtehesse, a lehetséges tudás egészével kellene rendelkeznie. Ezért hát nagyon nehéz az embereknek úgy elgondolkodni Isten tulajdonságairól, hogy biztosak lehessenek néze­teik helyességében.

            A következő beszélgetés - mely egy egyetemi ta­nár és egy olyan férfi között zajlott le, aki ateistának vallotta magát - segít ezen érv szemléltetésében:


EGYETEMI TANÁR: Hogyan mondhatja, hogy ön ateista (egyáltalán nem létezik Isten), ha egyetért azzal, hogy a teljes tudás kevesebb, mint egy százalékával rendelkezik?

FÉRFI: Azt hiszem, azt kell mondanom, hogy agnosztikus vagyok: nem tudom, hogy van-e Isten. EGYETEMI TANÁR: Meggyőződéses vagy bizony­talan agnosztikus?

FÉRFI: Ezt hogyan érti?

EGYETEMI TANÁR: A meggyőződéses agnosztikus azt mondja: „az ember nem tudhatja, hogy van-e          Isten", a bizonytalan agnosztikus azt mondja: „Nem hinném, hogy létezik Isten."

FÉRFI: Azt hiszem, rólam azt mondaná, hogy meggyőződéses agnosztikus vagyok.

EGYETEMI TANÁR: Biztos lehet valaha is abban, hogy biztos lehet abban, hogy nincs Isten? Avagy:            bizonyosan tudja, hogy nem tudhat semmit sem bizonyosan?

FÉRFI: Nem, nem mondhatom bizonyosan, hogy biztos lehetek abban, hogy nincs Isten. EGYETEMI TANÁR: Tehát valójában mégis bizonytalan agnosztikus?

FÉRFI: Igen, azt hiszem igen - nem tudom, hogy van-e Isten.

EGYETEMI TANÁR: Úgy tűnik, ön hasonlít ahhoz az emberhez, aki azt mondja: „Még sohasem láttam         bizonyítékot Isten létezésére, így hát nem tudom, hogy létezik-e."

FÉRFI: Valóban, még sohasem szembesültem olyan bizonyítékkal, mely Isten, az élet, a halál utáni élet           vagy az élet értelme mellett szólt volna.


            Pontosan itt kell kezdenünk, ezzel a kérdéssel: Van elégséges bizonyíték, melyből arra következtet­hetnék, hogy van Isten, és hogy személyes kapcsola­tom lehet vele?

            Most térjünk vissza a vallási szaktekintélyekből ál­ló bizottsághoz. Tegyük fel, hogy ebben az általunk összehívott bizottságban valaki feláll és ezt mondja: „Én vagyok a Mindenható Isten - én vagyok menny és föld Teremtője. Én teremtettelek téged, és ha való­di értelmet akarsz találni életedben, személyesen meg kell ismerned engem és kapcsolatban kell állnod ve­lem." Ha ez megtörténne, akkor legalább lenne miből kiindulnunk. Megnézhetnénk az életéről szóló bizo­nyítékokat, hogy megállapítsuk állításának igaz vagy hamis voltát. És pontosan ez áll a rendelkezésünkre Jézus Krisztus személyében.

            Kétezer évvel ezelőtt, földi szolgálata alatt Jézus azt hirdette: „Én vagyok Isten." Azt mondta, hogy Ő menny és föld Alkotója, és hogy csakis Általa lehet része az emberiségnek valódi békességben és örök életben. Nemcsak megtette ezt a drámai kijelentést, de bizonyítékokkal alá is tudta támasztani állításait. Jézus egyedülálló volta istenségének hirdetésében rejlik.

            Hadd álljak meg itt, hogy azt mondjam, Jézus egyedülálló a világ vallási alakjai között abban, hogy Istennek vallotta magát.


Buddha sohasem mondta, hogy ő Isten.

Mózes sohasem mondta, hogy ő Jehova.

Mohamed sohasem mondta, hogy ő Allah.


            Jézus Krisztus azonban az IGAZ és ÉLŐ Istennek vallotta magát!

 

            A feljegyzések azt mutatják, hogy Jézust nem azért feszítették keresztre, mert feltámasztotta a halottakat, mert visszaadta a vakok látását, vagy mert meggyó­gyította a bénákat. Jézust azért feszítették meg, mert azt állította, hogy Ő Isten. Ez teszi istenségének kér­dését rendkívül fontossá.

                        Buddha csak azt mondta: „Tanító vagyok, aki az igazságot keresi."

                        Jézus azt mondta: „Én vagyok az igazság." Konfuciusz azt mondta: „Sohasem                                                             állítottam, hogy „szent vagyok."

                        Jézus azt mondta: „Ki tud rám bűnt bizonyítani?"

                        Mohamed azt mondta: „Nincs reményem, hacsak Isten rám nem borítja kegyelme                                                       köntösét."

                        Jézus azt mondta: „Ha nem hisztek bennem, meghaltok bűneitekben."


            Jézus állításai választás elé állítják a hallgatót, az olvasót. Mai döntésük Jézus Krisztussal kapcsolatban a legfontosabb, melyet valaha is hozni fognak.


            Döntésük Jézus Krisztussal kapcsolatban fonto­sabb, mint az eszméik. Fontosabb, minta karrierjük, és fontosabb, mint az élettársuk megválasztása. Ha Jé­zus valóban Isten, akkor el kell dönteniük, hogy mi­hez kezdenek ezzel az információval. Ha ő nem Isten, akkor semmi közünk hozzá.

            C. S. Lewis, az Oxfordi Egyetem egykori tanára ateista volt, majd később keresztény lett. Írásaiban Lewis kihangsúlyozta, hogy az ember nem lehet semleges Jézus Krisztussal kapcsolatban. Ezt írja:

Most éppen azt próbálom megakadályozni, hogy valaki azt a valóban ostoba dolgot mond­ja, amit oly gyakran mondanak Róla: „Jézust hajlandó vagyok elfogadni, mint nagy erkölcsi tanítót, de nem fogadom el azt az állítását, hogy ő Isten." Nos, ezt az egyet nem szabad monda­nunk. Az olyan ember, aki pusztán ember, és olyasmiket mond, mint Jézus, nem nagy erköl­csi tanító, hanem vagy őrült - ugyanúgy, mint az, aki buggyantott tojásnak tartja magát -, vagy pedig maga a pokolbéli ördög. Választani­uk kell. Ez az ember vagy Isten Fia volt, és még most is az; vagy pedig őrült, sőt annál is rosszabb. Bezárhatják, mint valami bolondot, le­köpdöshetik és megölhetik, mint démont; vagy leborulhatnak a lábai elé, s Úrnak, Istennek szó­líthatják. De hagyjunk már fel ezzel a leeresz­kedő sületlenséggel arról, hogy nagy ember, nagy tanító volt. Ezt a lehetőséget nem hagyta nyitva számunkra. Nem is akarta.

            Remélem, miután elolvasták ezt, nem fogják továbbra is azt mondani, hogy Jézus csak egy jó ember volt. Ha őszinték akarnak lenni és logikusan gondolkodnak, nem tételezhetnek fel semleges terü­letet. Jézus vagy Isten, vagy hazug. Lehet, hogy azt vonják le következtetésként, hogy Jézus nem Isten, és úgy döntenek, hogy elutasítják őt, de - mint azt Lewis professzor mondta - kérem önöket, ne mondják, hogy csak egy jó erkölcsi vezető volt.



JÉZUS KÉT KÉRDÉSE


            Egy nap Jézus feltett két kérdést néhány követőjé­nek: „Kinek mond engem a világ?" és „Ti kinek mondtok engem?"

            Ez a két kérdés a kiindulópontunk. Először is, ki­nek mondja a világ Jézus Krisztust? Ha már megvizs­gálták Jézus Krisztus személyét, valószínűleg egyetér­tenek a legtöbb gondolkodó emberrel abban, hogy Jé­zus a legegyedülállóbb személyiség, akit a világ vala­ha ismert. Jézus nem csak egy a nagy emberek kö­zött: Ő a legnagyobb ember, aki valaha élt. Minél többet tanulmányozzuk az életét, annál nagyobb hatás­sal van ránk. Még ateisták és szkeptikusok is elisme­rik Jézus egyedülálló voltát. Hallgassák meg, mit mondtak a világ szkeptikusai Jézusról és a történe­lemben játszott páratlan szerepéről.

            Renan, a francia gondolkodó és ateista mondta: „Bármilyen meglepetéseket hoz is a jövő, egy dolog biztos: Jézust senki sem fogja felülmúlni."

            Rousseau, egy másik francia gondolkodó összeha­sonlította Jézust Szókratésszel, s ezt mondta: „Ha Szókratész élete és halála egy bölcs élete és halála volt, akkor Jézus élete és halála egy Istené."

            Napóleon mondta: „Én ismerem az embereket, de Jézus Krisztus nem pusztán ember volt."

            Lord Byron, az angol költő - aki igazán nem val­lott magáénak keresztény elveket, s aki huszonhat évesen halt meg, mert életét csak az önző élvezetek­nek élte - ezt mondta Jézusról: „Ha valaha egy ember Isten volt, vagy Isten egy ember, Jézus mindkettő volt."

            Nemrégiben egy író így írta le Jézus hatását: „Nemcsak közel járok az igazsághoz, hanem az igazat állítom, amikor azt mondom, hogy minden hadsereg, mely valaha menetelt, minden hajóhad, melyet valaha építettek, minden parlament, mely valaha ülésezett, és minden király, aki valaha uralkodott, együttvéve sem volt olyan nagy hatással az ember életére ezen a Föl­dön, mint egyetlen egy élet, a názáreti Jézusé."

            Jézus Krisztust tehát a szkeptikusok és azok, akik ismerték életét, a valaha élt legegyedülállóbb sze­mélynek tartják.

            Ne feledjék a kérdésünket: „Kinek mondja Jézus Krisztust a világ?" Néhány ember azt mondja, hogy Jézus csak legenda vagy mítosz volt, hogy valójában sohasem létezett.

Philip Schaff, a történész mondta: „Jézus Krisztus , bizonyossága olyan biztos, mint az én személyazonos­ságom."

            Dr. F. F. Bruce mondta: „Néhány ember eljátszik Krisztus mítoszával, legendájával, eszményképével; akik így tesznek, nem történeti kutatás alapján teszik ezt!"

Még világi történeti források is - mint például Cor­nelius Tacitus, az első századbeli római történetíró ­ részletesen beszámolnak Jézus személyéről.

            Flavius Josephus, az ismert első századbeli zsidó történetíró beszámol Jézus életéről, haláláról és arról, hogyan járt-kelt hirdetve, hogy ő a Messiás, és tett nagy dolgokat.

            H. G. Wells, a szkeptikus, Történelmi áttekintés című művében több mint húsz oldalt szentel Jézus Krisztus­nak, történelmi szempontból bizonyítva életét és halálát.


            Persze a Bibliában négy különböző, részletes beszámolót találunk Krisztus életéről. Tudatában vagyok annak, hogy sok ember megkérdőjelezi a Biblia történeti megbízhatóságát, de ismételten vigyáznunk kell az olyan megjegyzésekkel, melyek nem gondos kutatásra alapozottak. Ami azt illeti, a négy evangélium megbízhatóságára több világi bizonyíték van, mint bármely más klasszikus irodalmi műére.



A BIBLIA MINT MEGBÍZHATÓ FORRÁS

 

            A klasszikus irodalom hitelessége című művében Barnes professzor felsorol három alapvető vizsgálatot, melyeket a történeti iratok megbízhatóságának megál­lapítására alkalmaznak: a bibliográfiai vizsgálat, a bel­ső bizonyítékok vizsgálata, és a külső bizonyítékok vizsgálata.


            A bibliográfiai vizsgálat az eredeti kézirat másolatainak számát, az eredeti és a létező másolatok között eltelt időt vizsgálja, amikor már egy eredeti kézirat sem létezik.

            A belső bizonyítékok vizsgálata a kéziraton belüli következetességeket és következetlenségeket vizsgálja.

            A külső bizonyítékok vizsgálata más történelmi forrásokat vizsgál annak megállapítására, hogy azok megerősítik-e vagy cáfolják a kéziratban szereplő állításokat, ilyen lehet például archeológiai bizonyíték.


A bibliográfiai vizsgálat a következőképpen alkal­mazható:


            Caesar Kr.e. 100 és 44 között írta meg a gall há­borúk történetét. A rendelkezésünkre álló legkorábbi másolat 1000 évvel halála után készült, és mindössze tíz másolatunk van ebből az iratból.

            Platón kb. Kr.e. 427-től 347-ig írt; írásainak rendelkezésünkre álló legkorábbi másolatai Kr.u. 900 körül készültek, majdnem 1200 évvel az eredetiek után. Mindössze hét másolat maradt fenn.

            Arisztotelész Kr.e. 348 és 322 között élt és írt. Ma mindössze öt másolatunk van kéziratairól, a legkoráb­bi másolat Kr.u. 1100 körül készült, több mint 1400 évvel az eredetiek után.

            Tacitusz, a római történetíró az első században írt. Az egyetlen rendelkezésünkre álló másolat írásairól kb. Kr.u. 1100-ból, az eredetinél több, mint 1000 évvel későbbről való.




            A bibliográfiai vizsgálatnak köszönhetően a szak­emberek megerősítették Caesar, Platón, Arisztotelész és Tacitusz írásainak eredetiségét és a szerzők meg­bízhatóságát. Most alkalmazzuk ugyanezt a vizsgálatot a bibliai írásokra, az újszövetségi iratokra. Az Újszö­vetség könyvei kb. Kr.u. 40-től 90-ig íródtak. A leg­korábbi kéziratmásolatok Kr.u. 130-tól mindössze 40­50 évvel az eredetiek után készültek. Több mint 24 000 másolat létezik. A megbízhatóság bibliográfiai vizsgá­latának az Újszövetségre történő alkalmazása alapján tehát kétszer is meg kellene gondolnunk, mielőtt az mondanánk, hogy a bibliai írásokban nem lehet meg­bízni. Ha alkalmazzuk a belső és külső bizonyítékok vizsgálatát, még világosabbá válik, hogy a Biblia megbízható és határozottan Isten által ihletett irat.

            J. Harold Greenlee, az újszövetségi görög nyelvvel foglalkozó tudós hozzáteszi: „Minthogy a tudósok ál­talánosan megbízhatónak fogadják el a régi klasszikus írásokat, bár a legkorábbi kéziratok oly sok évvel az eredeti iratok után készültek, és a pontos kéziratok száma sok esetben oly kevés; világos, hogy az. Újszö­vetség szövegének megbízhatósága hasonlóképpen ga­rantált."

            Ne feledjék a kérdésünket: „Kinek mondja a világ Jézus Krisztust?" Gyakran úgy találom, hogy az ér­telmiségiek hajlamosak azt mondani: a vallásos érdek­lődés csak arra való, hogy a kevésbé művelt embere­ket segítse; csak a tudatlan és tanulatlan embereket érdekli az, hogyan ismerhetik meg Istent, és csak ne­kik van szükségük Istenre.

            Hadd osszam meg most önökkel azt, amit múlt és jelen nagy elméi mondtak arról, hogyan törekedtek megtalálni Istent Krisztus személyén keresztül.

            A német irodalom talán legkiemelkedőbb alakja, Johann Wolfgang von Goethe, a költő és drámaíró Jézust „az isteni személy"-nek, „a Szent Ember"-nek nevezte, és ezt írta: „Ha az Isten valaha megjelent a Földön, az Krisztus személyében volt."

            A Nobel-díjas Alekszander Szolzsenyicin, aki vi­lágszerte elismert irodalmi eredményeiért, nyíltan be­szél Jézus Krisztusba vetett hitéről, és arról, hogyan nyerte meg őt egy zsidó orvos Jézus számára, mialatt a Gulagban volt.

            Lev Tolsztoj és más az önök országából (a Szov­jetunióból) származó írók is leírták Isten Lelkének munkáját, ahogy teljesen megváltoztatta az életüket.

            Lev Tolsztoj, a híres orosz író élete nagy részét ateistaként élte le, de élete vége felé a következő kije­lentést tette: „35 évig a szó legszorosabb értelmében nihilista voltam - nem forradalmi szocialista, hanem olyan valaki, aki semmiben sem hitt. Öt évvel ezelőtt megtaláltam a hitemet. Hittem a Jézusról szóló tanok­ban, és életem egésze egy hirtelen átváltozáson ment keresztül - élet és halál megszűnt gonosz lenni. Két­ségbeesés helyett megízleltem azt az örömöt és bol­dogságot, melyet a halál sem tud elvenni tőlem."

            Minden idők talán legnagyobb irodalmi zsenije, William Shakespeare a következőket mondta halála előtt:  „Isten, a Teremtőm kezébe teszem le lelkemet, bizonyossággal híve Jézus Krisztusban, az én Megvál­tómban."

            Ambrose Fleming professzor, akit megválasztottak Anglia legkiválóbb tudósának, és aki a Londoni Egye­tem nyugalmazott elektrotechnika tanára a következő­ket mondta Jézusba vetett hitéről beszélve: „Nincs semmi az egész Bibliában, ami a tudomány emberé­nek problémát okozna Jézussal kapcsolatban."

            Ma a Szovjetunióban dr. Dimitrij A. Kuznyecov ­egy biokémikus, aki három doktori címet szerzett ­elnyerte a Tudományos Lenin Komszomol Díjat. 1989-ben az Egyesült Államokban járt és beszélt Jé­zusba vetett hitéről. Írt is egy cikket a Szovjetunióban az ateizmus nélküli tudományról.

            Karl Barth-t, századunk egyik vezető szellem­óriását - akit a „nagy svájci gondolkodó"-ként tarta­nak számon - megkérdezték, hogy mi volt az a leg­mélyebben szántó gondolat, mely valaha eszébe jutott. Így válaszolt: „Jézus szeret, jól tudom."

            Charles Malik professzor, az Egyesült Nemzetek Szervezetének korábbi főtitkára Jézusba vetett hitéről beszélve azt mondta: „Meg kell szüntetnünk Krisztus és a világegyetem, értelem és hit szétválasztását." Személyesen is beszélt nekem Jézus Krisztus, mint Megváltója és Ura melletti elkötelezettségéről.


            Tehát kérem önöket, ne mondják, hogy Jézus csak egy tiszta erkölcsi elveket valló jó ember volt, és ne fogadják el azt a következtetést, hogy Ő sohasem létezett vagy csak mítosz volt. És kérem önöket, ne gondolják, hogy csak a tudatlan és tanulatlan embereket érdekli, hogy ki Jézus. Nem hiszem, hogy őszintén keresik az igazságot, ha ezt teszik.



„KINEK MONDJÁK ÖNÖK JÉZUS KRISZTUST?"


            Térjünk át a második kérdésre: „Kinek mondják ÖNÖK Jézus Krisztust?" A kérdés megválaszolásához azonban szükségük van bizonyítékokra és tényekre, melyek segítségével intelligens felelet adható.

            Fel kell tennünk magunkban a kérdést, hogy van-e elégséges bizonyíték, mely alátámasztaná a Jézus Krisztusba, mint a világ Megváltójába vetett intelligens hitet. Tudják, a szívem nem képes megtenni azt, amit az elmém elvet. Így hát mielőtt végzünk ma este, a szívükkel kell megválaszolniuk a kérdést: „Ki Jézus Krisztus?" Sokszor találkoztam olyan, az értelem támasztotta akadállyal, melyet fel kellett dolgoznom, s a hitem csak ezután nyugodhatott azon az intelligens alapon, melyet Isten megkíván. Ha Isten létezik; és nem néma - ha Jézus Krisztus a válasz az emberi szív szükségleteire -, akkor Isten azt akarja, hogy felfogjam az értelmemmel az Ő tervét, melynek célja, hogy kapcsolatba kerüljön az emberekkel. A kereszténység azon a szilárd alapon nyugszik, melyet Jézus Krisztus állításainak tudása és igazolása jelent.



JÉZUS NÉHÁNY EGYEDÜL­ÁLLÓ ÁLLÍTÁSA


            Engedjék meg, hogy áttekintsem Jézus néhány állí­tását, megvetve ezzel az alapot ahhoz, hogy egy bizo­nyos állításának a következményeit megvizsgáljuk. Nem egy hétköznapi emberről van most szó.

            Amikor Jézus visszaadta egy vak látását, ezt mondta: „Én vagyok a világ világossága." (János 9,5)

            Amikor két hallal és öt kenyérrel jóllakatott 5000 embert, ezt mondta: „Én vagyok az élet kenyere." (János 6,35)

            Mikor az elé az ember elé vitték, aki kivégeztette volna; és megkérdezték, hogy Ő-e a Krisztus, az Isten Fia, Jézus ezt mondta: ;,Igen, úgy van, ahogy mon­dod." (Máté 26,63-64)

            Tamás - az a tanítvány, aki kételkedett abban, hogy Jézus valóban feltámadt a halálból - így szólt, amikor látta Jézust és megérintette a kezén s az olda­lán lévő sebeket: „Én Uram és Istenem." (János 20,28) „Aki engem lát, látja az Atyát" - mondta Jé­zus (János 14,9). Miután feltámasztott egy embert a halálból, így szólt: „Én vagyok a feltámadás és az élet. Aki hisz énbennem, ha meghal is él." (János 11,25) Tehát Jézus állítása, hogy Ő a világ megváltó­ja és szolgálatának egyedülállósága nyilvánvaló. Állí­tásainak valószínűleg legfontosabbika, hogy joga van bűnöket megbocsátani a földön, mely jog egyedül Is­tent illeti meg. Hallgassák meg az egyik beszámolót, mely ezzel az állítással foglalkozik.


            Néhány nap múlva ismét elment Kapernaum­ba, és elterjedt a híre, hogy otthon van. Erre olyan sokan gyűltek össze, hogy még az ajtó előtt sem volt hely; ő pedig hirdette nekik az igét. Oda akartak hozzá menni egy bénával, akit négyen vittek. Mivel a sokaság miatt nem fértek a közelébe, megbontották annak a háznak a te­tejét, ahol ő volt, és nyílást vágva leeresztették az ágyat, amelyen a béna feküdt. Jézus pedig látva a hitüket, így szólt a bénához: „Fiam, megbocsáttattak bűneid." Ott ültek néhányan az írástudók közül, és így tanakodtak szívükben: „Hogyan beszélhet ez így? Istent káromolja! Ki bocsáthat meg bűnöket az egy Istenen kívül?" Jézus lelkében azonnal átlátta, hogy így tana­kodnak magukban, és ezt mondta nekik: „Miért tanakodtok így szívetekben? Mi könnyebb: azt mondani a bénának: Megbocsáttattak bűneid! ­vagy azt mondani: Kelj :fel, fogd az ágyadat és járj!? Azért pedig, hogy megtudjátok: az Em­berfiának van hatalma bűnöket megbocsátani a földön" - így szólt a bénához: „Neked mondom, kelj fel, fogd az ágyadat; és menj haza!" Az pe­dig felkelt; azonnal felvette az ágyát, és kiment mindenki szeme láttára; úgyhogy ámulatba es­tek mind, dicsőítették az Istent, és ezt mondták: „Ilyet még sohasem láttunk!"

(Márk 2;1-12)


            Most pedig irányítsuk figyelmünket Jézus egyik legmélyebb értelmű állítására, mely, ha igaz, valóban megdöbbentő. Ha ez az állítás igaz, el kell dön­teniük, hogyan akarják élni az életüket - Vele vagy Nélküle.

            „Én vagyok Az Út, Az Igazság és Az Élet; senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam" - mondta Jézus (János 14,6).



AZ ÚT


            Jézus nem azt mondta, hogy: „Én vagyok egy út", Ő azt mondta: „Én vagyok az út". Sokan azt gondol­ják, hogy Isten egy hegy tetején ül, s az emberek kü­lönböző utakon másznak fel erre a hegyre és jutnak el Istenhez, aki fenn él a hegycsúcson. Azt hiszik, hogy teljesen mindegy, hogyan jutnak fel a csúcsra, ahol Isten van, mivel mindenki ugyanarra a helyre akár el­jutni, ahol megismerheti Őt. Ebből tehát arra követ­keztetnek, hogy bármilyen módszer, mellyel feljutnak a csúcsra jó, vagyis bármilyen hitet választanak is, az el fogja vezetni őket Istenhez. Minden ösvény helyes, mivel mindannyian ugyanazt a hegyet másszuk, nem? Semmiképpen sem, ha megfontolunk egy logikai alap­elvet: az „Ellentmondásmentesség Törvényét", mely azt mondja ki, hogy ha „A" ellentmond „B"-nek, vagy „B" ellentmond „A"-nak, akkor vagy az egyik igaz és a másik nem, vagy mindkettő hamis. Ha pél­dául azt mondom, hogy minden toll feketén ír, és önök azt mondják, hogy néhány toll kéken fog, mind­két állítás nem lehet igaz. Vagy nekem van igazam és önök tévednek, vagy önöknek van igaza és én téve­dek, vagy mindketten tévedünk.

            Íme egy másik példa. A muzulmán azt mondja: „Jézus csak egy próféta volt; egy jó, erkölcsös ember. De nem halt meg a kereszten és nem támadt fel a harmadik napon. Hogy Istenhez eljuss, Mohamednek kell engedelmeskedned." A keresztény egyetért Jézus­sal, aki azt mondta, hogy Ő a világ Megváltója. A ke­resztény hiszi, hogy Jézus meghalt a kereszten és há­rom nappal később feltámadt a halálból. Mindkét állí­tás nem lehet igaz; vagy az egyik igaz és a másik nem, vagy fordítva, vagy mindkettő hamis. Továbbá Jézus azt mondta: „Én vagyok az út", nem „egy út", ez pedig egy minden mást kizáró állítás. Ha Jézus szavai igazak, akkor Ő minden más a hegyen felfelé, Istenhez vezető ösvényt kizár. Ha Jézus az út, az egyetlen út, melyen eljuthatok Istenhez, akkor senki rnás - még Mohamed, Konfuciusz, Buddha vagy az „Énünk" sem lehet az Istenhez vezető út.



            Nem az én állításom ez. Ezt Jézus mondta. Ha van olyan ösvény, amely nem Jézus Krisztuson keresztül vezet Istenhez, akkor Krisztus kereszthalála elveszíti minden jelentőségét. Ha több út is vezet Istenhez, Ne­ki nem lett volna szükséges elküldenie egyetlen Fiát, Jézus Krisztust, hogy meghaljon önökért a kereszten.

            Túlságosan kategorikus kijelentésnek tűnik ez, mely minden mást kizár és nem tűr ellentmodást? Talán így van, de Isten világosan és félreérthetetlenül mondta ezt, mert nagyon fontos. Másképpen is tekinthetünk azonban Jézus azon állítására; hogy Ő „az út". Ha belegondolunk abba; hogy Isten tökéletes, igazán megdöbbentő, hogy egyáltalán kapcsolatunk lehet Vele. Az a hihetetlen szá­momra, amikor belegondolok az ember helyzetébe, hogy egyáltalán létezik út ehhez a szent és igazságos Istenhez.

            Nézzenek az emberiség bizonytalan helyzetére. Megszegtük egy tökéletesen szent, tökéletesen jó és igazságos Isten előírásait és törvényeit. Hogyan? A Biblia szavaival: mindannyian vétkeztünk, nem felel­tünk meg Isten elvárásainak (Róma 3,23). Akik tud­nak görögül önök közül, azok ismerik a bűn szó szemléletes eredetét: A bűn eredetileg egy íjász szak­szó volt. Amikor egy íjász nem lőtt el a célig, az el­lenőrző a céltáblától visszakiáltott: „bűn", mely azt jelentette, hogy elvétette a célpontot.

            A tökéletes Isten, jelenlétében csak tökéletes jóság és tökéletes szentség lehet: .ezek az Ő elvárásai. Ez a célpont; amit el kell találnunk. De mivel egyikünk sem felel meg ezeknek az elvárásoknak, mindannyian bűnösök vagyunk: Ha őszinték vagyunk, be kell is­mernünk, hogy az életünk nem tökéletes. Hazudtunk, loptunk, a másét. kívántuk, irigykedtünk, féltékenyek voltunk, haragosak, bűnös vággyal és mohósággal tel­tek. Egyik kapcsolatunkban sem voltunk tökéletesek. Összehasonlíthatjuk az életünket valaki máséval, hogy jobban érezzük magunkat - valóban nem követtük el Sztálin vagy Hitler bűntetteit -, de ez hiábavaló tö­rekvés. Nem számít, kik vagyunk, közülünk a legjob­bak sem felelnek meg Isten tökéletes elvárásainak. Bűneink miatt pedig teljesen el vagyunk választva Is­tentől, aki szeret minket. Amikor Isten „igen"-t mond, mi „nem"-et. Amikor Isten „nem"-et mond, mi „igen"-t. A legtöbb ember, ha őszinte önmagával, egyet fog érteni azzal, hogy valami mélyen belül nincs rendjén, valami hiányzik. Ez az üresség és ma­gány azért van, mert el vagyunk választva attól, aki minket alkotott. Csak Ő adhat nekünk békességet, célt és boldogságot az élethez.

            Hadd fogalmazzam meg ezt másképpen is. A legtöbb ember úgy gondolkodik, hogy a jótetteinkért ka­pott jópontjainkkal kiérdemelhetjük az utat Istenhez. . Kétségtelenül így gondolkodnak az észak-amerikai kultúrában élők. Ha jól dolgozom, akkor előléptetnek. Ha szorgalmasan tanulok az iskolában, jó jegyeket ka­pok. Ha keményen dolgozom fociedzésen, bejutok az első csapatba. Ebből arra következtetünk, hogy ugyan­így eljuthatunk Istenhez is. Mivel Ő egy jóságos Is­ten, az emberiségnek szorgalmasan jó dolgokat kell cselekednie, hogy eljuthasson Hozzá. Itt azonban összedől a logikus érvelés. Isten tökéletes jóság, s a jótetteink sohasem emelhetnek az Ő szintjére minket.

            Íme egy hasonlat arról, amit mondok. Tegyük fel, hogy Isten New York Cityben van, s a világban élő összes ember Angliában él. Isten azt mondja: „Ha kapcsolatot akarsz teremteni velem, át kell úsznod az óceánt Angliától New Yorkig." Így hát mindenki be­ugrik a vízbe. Néhány ember csak egy kilométert tud leúszni. Néhányan tíz kilométert. Néhány erős atléta lehet, hogy eljut 300 kilométerig. Egy olimpiai úszó esetleg leúszik 500 kilométert, de senki sem tud át­úszni New Yorkba: ez lehetetlen.

            Mint a különböző szinten álló úszók, összehason­líthatjuk a jóságunkat a körülöttünk lévő emberekével. Mondhatjuk, hogy „sohasem hagytam el a felesége­met", vagy „ritkán csalok", vagy „nem vagyok gyil­kos". De nem másokkal összehasonlítva rangsoroló­dunk. Isten jóságának tökéletességével összevetve ítél­tetünk meg, és egyikünk sem jut el a célig: nem tud­juk leúszni a távot. A minket teremtő Isten elvárásai alapján bűnösök vagyunk. Bűneink miatt pedig nem várhatunk mást, mint Istentől való elválasztottságot. Még ha jóságunk más emberekével összehasonlítva olyan is, mint az olimpiai úszó, nem fogunk eljutni a célig (vagyis megfulladunk), ha megpróbálunk elúszni New Yorkig, azaz megpróbálunk megfelelni Isten tö­kéletes elvárásainak: a szentségnek és a jóságnak.




            Nyilvánvaló, hogy ha a saját erőmből lehetetlen elúsznom Angliától Amerika partjaiig, akkor nincs szükségem úszóleckékre, hanem másképpen kell átkelnem. Egy mentőcsónakon vagy hídon.

            Nos, Jézus azt mondta, hogy Ő a híd, mely egy bűnös emberiséget és egy szent Istent összeköt. Ezért halt meg Jézus Krisztus: Ezért középpontja a történelemnek Krisztus keresztje. Az Újszövetségben ez olvashatóa Timóteushoz írt első levélben:

            Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus, aki váltságul adta önmagát mindenkiért tanúbizony­ságként a maga idejében. (1 Timóteus 2,5-6)


EGY A KÖZBENJÁRÓ





                        Ezért van többre szükség, mint egy találomra kivá­lasztott ösvényre ahhoz, hogy eljuthassunk Istenhez. Sohasem nyújthatunk Istennek tökéleteset - a hegyet nem lehet megmászni. Isten azt mondta, egyedül Ő határozza meg, hogyan juthatnak be az emberek a há­zába. „Én vagyok az út" - mondta Jézus. Én vagyok az ajtó, melyen ha belépsz, Isten házába jutsz.



AZ IGAZSÁG


            A második dolog, amit Jézus mondott, ez volt: „Én vagyok az igazság." Hát ez nem tűr ellentmondást, ugye? De az igazság - meghatározása alapján - sem tűr ellentmondást. „Lehet, hogy az ön számára ez igaz, de számomra nem" - mondhatják önök. Az igazság azonban nem így működik. Ha Lenin volt a Kommu­nista Párt első főtitkára, ez nemcsak az önök számára igaz, hanem számomra és a világ többi része számára is. Ha George Washington volt hazám első elnöke, ez nemcsak számomra igaz, hanem az önök számára és a világ többi része számára is. Ezért ha Jézus Krisztus „Az Igazság", akkor ez nemcsak számomra igaz, ha­nem a világ számára is. Lehet, azt mondják, hogy amíg igaznak hisznek valamit, addig az .az önök szá­mára igaz is lesz: De ez sem ésszerű. Ha elhisznek va­lamit, attól az nem lesz igaz. És attól, hogy nem hisz­nek el valamit; az nem válik hazugsággá. A hitem nem hozza létre az igazságot, és nem is semmisíti meg azt. Az a fontos, hogy mi az igazság.

            Tegyük fel, hogy csak nagyon vékony jégréteg van a Moszkva folyón; de én hiszem, hogy a jég meg fog tartani, és át fogok tudni kelni a folyón. Elkezdek át­sétálni a folyón a jégbe vetett hatalmas hittel, de egy hazugságban hiszek. Nem számít, milyen erős a hi­tem, ha rámegyek a vékony jégre, az betörik és meg­fulladok. A jégbe vetett hitem nem fogja létrehozni azt, amit igaznak hiszek, vagyis hogy a jég meg fog tartani. Ellenben lehet, hogy kis hite van csak annak, aki a folyót borító vastag jégen jár, mégis bizton­ságban átér a túlsó partra. Nem a hit teremti meg a biztonságot vagy annak hiányát. A kérdés az, hogy az igazságban vagy a hazugságban hiszek-e, a vastag jégben vagy a vékony jégben. Ha a hitemet - bár ki­csiny - a vastag jégbe vetem, egy biztonságos  sétában lesz részem. Hiába van azonban hatalmas hitem a vé­kony jégben, mégis el fogok veszni. Így van ez Krisz­tussal is. Ha Ő az egyetlen út egy szent és jóságos Is­tenhez - és ez a világegyetem és Isten igazsága -, an­nyit kell csak tennem, hogy bízom Benne, és abban, amit tett, hogy megismerhessem Isten szeretetét és megbocsátását az életemben.

            Korábban már említettem, hogy C. S. Lewis élete nagy részében ateista volt, de később megismerte a Jézusra; és állításainak igazságára alapozott keresz­ténységet, és megtért. - Több évig volt a középkori és reneszánsz irodalom tanára az Oxfordi Egyetemen, majd később a Cambridge-i Egyetemen. Jézus istensé­gét hirdető kijelentését kommentálva azt mondta, hogy az vagy igaz, vagy hamis. Ha Jézus az Isten ­és ez igaz -, akkor el kell dönteniük, hogy mit kezde­nek az állításaival. De tegyük fel - mondta Lewis professzor -, hogy Jézus Istennek vallotta magát, ám ez az állítása valójában hamis volt. Akkor két lehető­ség lenne: Jézus vagy tudta, hogy az állítása hamm, vagy nem. Ekkor Lewis azt mondta, hogy ha Jézus Istennek vallotta magát, de ez az állítása hamis volt, és Ő ezt tudta, akkor Jézus hazug volt. De nemcsak hazug volt, hanem bolond is, mert megölette magát ezért. És nemcsak bolond volt, hanem egy pokolbéli ördög, mert azt mondta az embereknek, hogy Benne higgyenek az örök élet reményében. Lewis levonta ebből a következtetést: azt fontolgatni, hogy a világ által valaha ismert legnagyobb jó hatást gyakorló sze­mély ilyen hatalmas hazugságban élt, nem ésszerű ál­lásfoglalás.

            Jézus esetleges hazug voltát és hazugságban leélt életét kommentálva a tizenkilencedik századbeli törté­nész, W. Lecky - bár egyáltalán nem hitt a kinyilat­koztatáson alapuló vallásban - ezt írta Jézusról: „Jé­zus alakja nemcsak az erény legteljesebb példája, ha­nem a legerősebb ösztönzőerő is annak gyakorlására, és olyan nagy hatású, hogy nyugodtan állíthatjuk, az élete három aktív évéről szóló egyszerű feljegyzés többet tett az emberiség megújításáért és megszelídí­téséért, mint a filozófusok összes értekezése, és a mo­ralisták összes jóra buzdítása."

            Ne feledjük azonban, hogy van még egy lehetősé­günk. Ha Jézus állítása, hogy Ő Isten hamis volt, de tényleg azt gondolta, hogy Ő Isten, ez azt jelentené, hogy értelmileg kiegyensúlyozatlan volt, és ez a ski­zofrénia diagnózisát adná. Ezzel szemben Jézus egyet­len vonása sem utal a skizofrénia jeleire.

            A legtöbb elmeorvos azt mondja, hogy ha a világ egyszerűen Jézus tanításai szerint élne, nem lenne sem háború, sem gyilkosság, sem gyűlölet. Ez nem úgy hangzik, mint a skizofrénia. J. T. Fisher, az el­meorvos nagyon jól összefoglalta a problémát:


            Ha vennénk az összes mérvadó cikket, me­lyet a legképzettebb pszichológusok és elmeor­vosok a mentálhigiénia témájában valaha írtak ­ha tömöríteni és finomítani akarnánk ezeket, ki­vágva a fölösleges szószaporításokat -, ha csak a lényeget szeretnénk, s ezt a hígítatlan, tiszta, tudományos tudást megpróbálnánk tömören megfogalmaztatni a ma élő legjobb képességű költővel, a Hegyi beszéd esetlen és hiányos összegzését kapnánk, mely igencsak megsínyle­né az összehasonlítást, hiszen a keresztény világ majdnem 2000 éve tartja kezében a teljes vá­laszt nyughatatlan és hiábavaló vágyódásaira. Ebben rejlik az optimális szellemi egészséggel és elégedettséggel leélhető sikeres embert élet terve.


            Mint azt John Warwick Montgomery olyan éleslátóan megjegyezte: „De ez egyszerre kétféle­képpen nem lehet. Ha Jézus tanításaiban található az »optimális szellemi egészséggel és elégedettséggel leélhető, sikeres emberi élet terve«, akkor ez a tanító nem lehet egy őrült, aki teljesen félreismeri saját személyiségének természetét."

            Lewis professzor tehát levonta azt a következtetést, hogy e két lehetőség közül egyik sem ésszerű. Jézus Krisztus állításait illetően mindössze négy lehető­ségünk van:



Jézus Legenda.

Jézus Hazug.

Jézus Őrült.

Jézus az Úr.



            A legendán kívül (mely történetileg nem megala­pozott) csak három lehetőség marad Jézus személyét illetően: vagy hazug, vagy őrült, vagy Ő az Úr. A kérdés tehát ez: melyik a legvalószínűbb e három le­hetőség közül?





ISTENNEK VALLJA MAGÁT





            Lewis azt a következtetést vonta le, hogy Jézus nem volt sem hazug, sem őrült, hanem Ő az Úr, mint ezt az ábra mutatja.



AZ ÉLET


            Úgy hiszem, Jézus állításának következő része a kulcsa másik két kijelentéséhez.


            „Én vagyok az út és az igazság" - mondta Jézus. Azután ezt mondta: „Én vagyok az élet." Ez Jézus állításának legfontosabb része. Jézus állítása, hogy Ő „az .élet" azt sugallja, hogy neki örökké kell élnie, ha nekem örök vagy örökké tartó életet akar adni. Ezen állításának köze van a feltámadásához, a kereszténység hitelességének legfontosabb mércéjéhez. Ha Jézus Krisztus nem támadt fel a halálból, akkor Ő nem az igazság, és nem az út. Krisztus élete hitelességének alapja a feltámadásában lelhető meg.


            Ha Jézus Krisztus nem támadt fel a halálból és nem győzte le azt, akkor a keresztények a világ legnagyobb bolondjai. Ha Jézus Krisztus nem támadt fel a halálból, akkor amit önöknek mondok nem más, mint hazugság. Ha Jézus Krisztus nem támadt fel a halálból, a hitük, a hitem és a világ hite haszontalan és hiábavaló.


            Jézus életének középpontja - állításainak bizonyításával összefüggésben - azon kijelentése volt, hogy el kell vettetnie és „meg kell öletnie, de harmadnapon fel kell támadnia". (Márk 8,31)


            Philip Schaff; a történész - aki A Keresztény egyház történetét írta - azt mondta: „A kereszténység próbája a feltámadás, mely vagy a legnagyobb csoda, vagy a leg­nagyobb csalás, melyet a történelem feljegyez."

            Dr. William Lyon Phelps a Yale Egyetemről szintén ezt mondta: „Krisztus életének próbája a feltámadás."

            Még az ismert ateista, H. L. Mencken is a következőket mondta: „A teológiát és a tudományt semmi­lyen módon sem lehet összhangba hozni." De hozzá­tette: „Ha Jézus Krisztus feltámadt a halálból, ez va­lószínűvé teszi a kereszténységet."

            Maradt egy kérdésünk: Feltámadt Krisztus a halál­ból? Ha igen, milyen bizonyíték segíthet minket ab­ban, hogy következetes gondolkodással eljussunk erre a következtetésre?

A bizonyítékok összegyűjtése általában a következő két módon történik. Az egyik a tudományos módszer: egy ellenőrzött körülmények között, általában laboratóri­umban elvégzett kísérlet. Ez azt jelenti, hogy a pontos körülményeket és a kísérletet meg lehet ismételni. A tu­dósok hipotéziseket állítanak fel a nyert adatokból.

            A történelmi események azonban egyetlen alka­lommal történnek meg és nem ismételhetőek. Nem használhatjuk a tudományos módszert, hogy bebizo­nyítsuk, Julius Caesar létezett. Más bizonyítási eljá­rást alkalmazunk tehát: a jogi történelmi módszert. Ezt alkalmazzák a bíróságokon a bűnösség vagy ártat­lanság bizonyítására. Lejegyzett történelmi események megbízhatóságának ellenőrzésére is használják. Gon­dolkodásbeli tisztességünk megőrzése érdekében nem kell félnünk attól, hogy ezt a módszert Jézus Krisztus tanulmányozására alkalmazzuk, és így segítsük azon állításainak bizonyítását, melyek szerint Ő a világ Megváltója, s személyes Megváltója és Ura mind­azoknak, akik befogadják őt. Végül is életét, halálát és feltámadását történelmi dokumentumok mondják el.

            Wolfhart Pannenberg, a Müncheni Egyetem pro­fesszora mondta: „Az, hogy Jézus feltámadása meg­történt-e vagy sem, történelmi kérdés, s e ponton a történelmi kérdést nem lehet megkerülni. A kérdést tehát a történelmi érvelés szintjén kell megválaszolni."

            Ha a tudásunk a múltról mindig a múlt bizo­nyítékaira és tanúk beszámolóira alapul, akkor az ehhez az elvhez kapcsolódó következő logikus kérdés az, hogy megbízhatók-e a feltámadásról szóló tanúságtételek. Megbízhatók a feltámadásról szóló tanúságtételek?

            Az értékelés alatt álló tanúságtételnek nyitottnak kell lennie megerősítéssel és cáfolattal szemben az ér­tékelést végzők számára. Ha azt mondom, hogy kint esik a hó, ez az állítás nyitott megerősítéssel és cáfo­lattal szemben. Így tehát, amikor a feltámadásról szó­ló tanúságtételekkel foglalkozunk, ugyanazokat az alap­elveket kell alkalmaznunk, mint amelyeket a bíróságo­kon, vagy bármely történelmi adat megbízhatóságának vizsgálatakor alkalmaznak. Hallgassák meg, mit mond a feltámadás bizonyítékaival kapcsolatban néhány jogi szakértő, akik gondolkodását ezek az alapelvek vezér­lik.

            Thomas Arnold professzor - aki tizennégy évig volt a Rugby Egyetem rektora, a Róma történelme szerzője, az Oxfordi Egyetem Modernkori történelem tanszékének. vezetője - jól tudta, hogyan kell a bizo­nyítékok értékelése alapján megállapítani a történelmi tényeket. Miután gondosan átvizsgálta a Krisztus feltámadása mellett szóló bizonyítékokat, e nagy tudós a követke­zőket mondta: „Hosszú évek óta foglalkozom más ko­rok történelmének tanulmányozásával, a róluk író em­berek elbeszéléseinek vizsgálatával és mérlegelésével, de nem tudok egyetlen olyan tényről sem az emberi­ség történelmében, melyet jobb, teljesebb és oly sok­féle bizonyíték támasztana alá, mint azt a hatalmas je­let, melyet Isten adott nekünk: Krisztus meghalt és feltámadt a halálból."

            John Capeley, a Cambridge-i Egyetem tanára, aki a bírói hivatás csúcsáig jutott Angliában, és akit a brit történelem egyik legnagyobb bírói elméjeként ismer­tek el a következőket mondta: „Igazán jól tudom, mi az, hogy bizonyíték, és mondhatom, hogy olyan bizo­nyítékot, mint ami a feltámadás mellett szól, még so­hasem cáfoltak meg."

            Lord Darling, aki egy másik bírósági elnök volt Angliában, a következőket mondta: „A világ egyetlen intelligens esküdtszéke sem tudna más ítéletet hozni, mint hogy a feltámadás története igaz."

            Van egy barátom, egy ragyogó gondolkodó, aki egyetemi csoportjából elsőként kapta meg diplomáját. Egyszer valaki megkérdezte őt, hogy miért fogadta el a kereszténységet. A barátom így válaszolt: „Azon egysze­rű okból, hogy nem tudom megcáfolni a feltámadást."




Weblap látogatottság számláló:

Mai: 4
Tegnapi: 10
Heti: 42
Havi: 157
Össz.: 20 733

Látogatottság növelés
Oldal: Isten e Jézus?(részlet)
Lemboczki Zsombor honlapja - © 2008 - 2024 - zsimizsom.hupont.hu

A HuPont.hu az ingyen weblap készítés központja, és talán a legjobb. Ingyen weblap

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »